یزدفردا: این فناوری دی‌اکسیدکربن اتمسفر را جذب می‌کند و پس از تولید انرژی تنها محصول جانبی‌اش آب است.

به گزارش یزدفردا: پژوهشگران توانسته‌اند یک منبع انرژی تجدیدپذیر بسازند که نه‌تنها کربن منتشر نمی‌کند، بلکه آن را جذب می‌کند. این منبع انرژی برپایه جلبک است و از فرایند فتوسنتز بهره می‌برد که در آن گیاهان دی‌اکسیدکربن را به غذا تبدیل می‌کنند؛ پس انتشار کربن این منبع منفی است.

برای چندین دهه، کشف یک منبع انرژی پاک یکی از اهداف علمی دانشمندان بوده است. برخی از آن‌ها به‌دنبال راه‌هایی برای کنترل انرژی همجوشی هسته‌ای بوده‌اند، برخی نیز راه‌حل‌هایی را می‌جویند که ردپای کربن خنثی دارند. اما حالا دانشمندان یک قدم بیشتر برداشته‌اند و یک منبع انرژی با ردپای کربن منفی توسعه داده‌اند.

تولید برق از جلبک
اگر این فناوری جدید در مقیاس بزرگ توسعه پیدا کند، می‌تواند انرژی شهرهای زیادی را تأمین کند.

ساخت یک منبع انرژی با کربن منفی از جلبک‌ها

پژوهشگران دانشگاه کنکوردیا در مطالعه خود دریافتند که می‌توانند با شناور کردن جلبک‌ها در یک محلول دو میلی‌متری، که درون یک محفظه آند و کاتد قرار دارد که با یک پوسته تبادل الکترون (به‌شکل کندوی عسل) تقسیم شده، انرژی استخراج کنند.

فرایند تولید انرژی با جذب دی‌اکسیدکربن آغاز می‌شود و تنها محصول جانبی آن آب است. در حقیقت، این فناوری کربن مورد نیاز خود را از اتمسفر می‌گیرد کربن جدیدی به آن اضافه نمی‌کند. دانشمندان با این اختراع خود یک قدم از فناوری‌های انتشار صفر فراتر رفته‌اند.

در این فرایند، الکترون‌هایی که جلبک‌ها در هنگام فتوسنتز تولید می‌کنند به‌دام می‌افتند و از آن‌ها برق تولید می‌شود. پژوهشگران دریافته‌اند که یک سلول ریز-فتوسنتز به‌تنهایی می‌تواند تا ۱.۰ ولت برق خروجی داشته باشد.

دانشمندان راه زیادی دارند تا بتوانند این منبع انرژی را برای کاربردهای شهری توسعه بدهند و مقیاس آن را بالا ببرند. اما آن‌ها باور دارند که با تحقیقات بیشتر می‌توان مقیاس این فناوری را به‌حدی بالا برد که تمام شهرها بتوانند از برق این منبع استفاده کنند. این می‌تواند نقشی عظیم در کاهش انتشار کربن داشته باشد.

یکی دیگر از مزایای این فناوری این است که از گازها و ریز-الیاف‌های سمی و خطرناک استفاده نمی‌کند. پس در بلندمدت، هیچ نگرانی‌ای بابت پسماندهای آن وجود نخواهد داشت. این می‌تواند مشکل پسماندهای سیلیکنی چیپ‌های کامپیوتری فعلی را، که در سیستم‌های تولید برق استفاده می‌شوند، حل کند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا